تدریس ناب (راهنمای عمل فرآیند یاددهی - یادگیری ناب در آموزش عالی)
نویسنده:
دکتر خدایار ابیلی - دکتر فاطمه نارنجی ثانی - ابراهیم مزاری
مترجم:
-
سال نشر:
1395
صفحه:
142
نوبت چاپ:
1

 این کتاب شرح کارهایی است که در زمینه‌ی به کارگیری اصول و شیوه‌های ناب در دانشگاه‌ها انجام شده است و سایر استادان می توانند برای بهبود فرآیندهای تدریس خود از این اصول استفاده کنند. این کتاب حول محور به کارگیری تفکر (ناب) مافوق انتقادی در تدریس، شناسایی اشتباهات رایج دانشجویان و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود فرایند تدریس یادگیری و تحقق اهداف نظام آموزشی با تاکید بر اصول ناب، می باشد.

نویسنده معتقد است که اگر استادان مشکلات تدریس را نشناسند و برای بهبود اساسی فرآیند تدریس که برای دانش‌جویان قابل درک باشد تلاش نکنند، در مورد وظیفه‌ی اصلی خود، که آموزش دانش‌جویان است، سهل انگاری کرده‌اند.بسیاری از استادان مشکلات را می‌شناسند و برای بهبود فرآیند تدریس تلاش می‌کنند. ممکن است بسیاری از این بهبودها ویژگی‌هایی داشته باشند که با اصول و شیوه‌های ناب سازگار باشد. با این حال، ممکن است در این بهبودها به علت ریشه‌ای مشکل پرداخته نشده باشد، محدود به کارهایی باشند که به تنهایی قابل انجام است، یا موارد بهبود یا سایر اعضای هیأت علمی در میان گذاشته نشود.با این حال، تنها استادان نیستند که برای ارزش آفرینی برای دانش‌جویان تلاش می‌کنند. مدیران، اگر مشکلات مدیریتی را نشناسند و برای بهبود اساسی فرآیند تلاش نکنند، در مورد وظیفه‌ی اصلی خود، که مدیریت مؤسسات آموزش عالی است، سهل انگاری کرده‌اند.

كتاب پيش روي شما علاوه بر بخش هاي پيشگفتار و مقدمه، متضمن هفت فصل با مفاهيم محتوايي زير است:

در فصل اول، مؤلف كتاب به مفهوم شناسي" ناب"، "مديريت ناب" و الزامات تحقق آن مي‌پردازد.

در فصل دوم، به مقوله اشتباهات غيرضرور در فرايند تدريس پرداخته شده است كه معلمان ناخواسته به آن‌ها مرتكب مي‌شوند.

در فصل سوم، تأكيد مؤلف بر نحوه بهبود فرايند تدريس تأكيد دارد  به مقدماتي پرداخته است كه ابعاد آن در فصل پنجم نيز ادامه مي‌يابد.

در فصل چهارم، پيامدهاي تدريس ناب و دستاوردهاي آن در ابعاد مختلف تحليل و ارزيابي مي‌شود كه ابعاد آن در فصل ششم نيز ادامه مي‌يابد.

فصل هفتم متضمن جمع‌بندي مباحث مطروحه در مجموعه كتاب است كه از ديد مؤلف در چارچوب نكات پاياني ارائه شده است.

امید است این کتاب باعث شود در میان اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها و دانشگاه ها و در میان دانشکده‌ها و دانشگاه ها گفتمانی سازنده درباره ی موضوع تدریس ناب آغاز شود

 

 مقدمه / 11

فصل اول: مدیریت ناب پیست؟ / 21

فصل دوم:  اشتباهات غیر اجباری تدریس / 49

فصل سوم:  بهبود ارزیابی تدریس / 57

فصل چهارم:  ارزیابی پیامدها / 69

فصل پنجم: بهبود بیشتر فرایندهای تدریس / 79

فصل ششم:  ارزیابی بیشتر پیامدها / 101

فصل هفتم:  نکته‌ای پایانی / 111

پیوست‌ها / 119

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved